Laudationes Quinque (1766): History, Materiality, and Graphic Technology of the First Jesuit Printed Work in Córdoba, Argentina

Main Article Content

Daniel Enrique Silverman
Marina Garone Gravier

Abstract

This text describes the location and identifies the material characteristics of the only known copy of Laudationes Quinque. The book (1766) is the first printed work in the city of Córdoba during the colonial period, a city that belonged to the Rio de la Plata Viceroyalty (currently Argentina). A visual analysis of the document was carried out employing the material perspective, considering the graphic technology elements of the old manual press, and observing from a graphic design perspective. This analysis revealed compositional aspects of the pages and graphic communication elements that have been frequently relegated by historians and bibliographers. This work builds upon a previous study that was carried out from a facsimile. Therefore, we take those results as preliminary and now we offer broader findings based on material analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silverman, D. E., & Garone Gravier, M. . (2021). Laudationes Quinque (1766): History, Materiality, and Graphic Technology of the First Jesuit Printed Work in Córdoba, Argentina. Diseña, (18), Article.2. https://doi.org/10.7764/disena.18.Article.2
Section
Original Articles (part 1)
Author Biographies

Daniel Enrique Silverman, Universidad Provincial de Córdoba, Escuela Superior de Artes Aplicadas L. E. Spilimbergo

Designer, Universidad Provincial de Córdoba. His research focuses on the history and heritage of graphic design and typography in Argentina. His latest publications include ‘Análisis formal y descripción tipográfica de Laudationes Quinque (1766), primer libro impreso en Córdoba, Argentina’ (with G. Cremonini and M. Garone, Ensayos: Historia y Teoría del Arte, Vol. XX, N° 31) and ‘Brevis vita typographica: la imprenta jesuita del Colegio de Monserrat en Córdoba, Argentina’ (with G. Cremonini and M. Garone, Progressus, año III, N° 2).

Marina Garone Gravier, Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Bibliográficas

Doctor in Art History, Universidad Nacional Autónoma de México. Researcher at the Instituto de Investi­gaciones Bibliográficas (UNAM) and member of the Sistema Nacional de Investigadores de México. Her research topics include the history of Latin American books, Latin American publishing, typography, and graphic culture; printed culture in indigenous languages; and the relationships between de­sign and feminism. She is the author of Histo­ria de la imprenta y la tipografía colonial en Puebla de los Ángeles (1642-1821) (IIB-UNAM, 2015) and Historia de la tipografía colonial para lenguas indígenas (CIESAS, 2014). She is also the aca­demic co-editor of Diseño latinoamericano. Diez miradas a una historia en construcción (Univer­sidad Jorge Tadeo Lozano, Universidad Santo Tomás, Politécnico Grancolombiano, 2020).

References

BALMACEDA, J. C. (1998). Las filigranas de los primeros impresos de Buenos Aires. In P. F. Tschudin (Ed.), Papers of the 24th International Congress of Paper Historians (Vol. 12, pp. 220-255). http://www.cahip.org/cahip_expositos.htm

BITECA. (2018). Biteca-Filigrana-043001. http://stel.ub.edu/biteca/filigranes/ca/043001.html#

Cinco oraciones laudatorias en honor del Dr. D. Ignacio Duarte y Quirós (facsimile edition). (1937). Universidad Nacional de Córdoba. Colección de la Imprenta Jesuítica del Colegio de Monserrat, I.

CREMONINI, G., SILVERMAN, D., & G ARONE GRAVIER, M. (2016). Brevis vita typographica: La imprenta jesuita del Colegio de Monserrat en Córdoba, Argentina. Progressus, Rivista Di Storia Scrittura e Società, III(2), 107–136.

DUFFNER, G. (2014). EB Garamond. http://www.georgduffner.at/ebgaramond/index.html

FORERO, M. J. (1946). Incunables bogotanos: Siglo XVIII. Ministerio de Educación Nacional.

FURLONG CARDIFF, G. (1921). La imprenta jesuítica de Córdoba. Estudios. Revista de la Academia del Plata, 118(21).

FURLONG CARDIFF, G. (1937). El autor de las Laudationes Quinque. In Cinco oraciones laudatorias en honor del Dr. D. Ignacio Duarte y Quirós (pp. 3-68). Universidad Nacional de Córdoba, Instituto de Estudios Americanistas.

FURLONG CARDIFF, G. (1947). Orígenes del arte tipográfico en América, especialmente en la República Argentina. Huarpes.

GARONE GRAVIER, M. (2014a). El comercio tipográfico matritense en México durante el siglo XVIII. Secuencia, 88, 9-36. https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i88.1213

GARONE GRAVIER, M. (2014b). Historia de la tipografía colonial para lenguas indígenas. CIESAS-Universidad Veracruzana.

GARONE GRAVIER, M. (2015). Historia de la imprenta y la tipografía colonial en Puebla de los Ángeles, 1642-1821. Instituto de Investigaciones Bibliográficas, UNAM.

GARONE GRAVIER, M. (2016a). Datos históricos de la Imprenta jesuita del Colegio Real de San Ignacio y consideraciones materiales sobre algunas de sus ediciones. Progressus. Rivista di Storia Scrittura e Società, Año III(2), 88-106.

GARONE GRAVIER, M. (2016b). La Imprenta de la Biblioteca Mexicana: Nuevas noticias de un taller tipográfico del siglo XVIII. Bibliographica Americana, 12, 74-90.

GASKELL, P. (1999). Nueva introducción a la bibliografía material. Trea.

IGUÍNIZ, J. B. (1959). Léxico bibliográfico. Instituto Bibliográfico Mexicano.

INSTITUTO DEL PATRIMONIO CULTURAL DE ESPAÑA. (n. d.). Filigranas Hispánicas. Búsqueda de filigranas. Retrieved August 28, 2019, from https://www.mecd.es/filigranas/buscador_init

La primera imprenta rioplatense funcionó en las misiones de Loreto y Santa María la Mayor. Incunables jesuíticos, una historia latinoamericana. (2007, December 9). https://www.clarin.com/sociedad/incunables-jesuiticos-historia-latinoamericana_0_HJA7VhRCpKe.html

LÓPEZ SALDAÑA, A. M. (2008). Incunables peruanos en bibliotecas del país y del extranjero, y adiciones al catálogo Incunables peruanos en la Biblioteca Nacional del Perú (1584-1619). Biblioteca Nacional del Perú.

MORET VIÑALS, O. (2006). El Mitjà tipogràfic [Doctoral Dissertation, Universitat de Barcelona]. http://www.tdx.cat/handle/10803/1379

MORET VIÑALS, O. (2014). Medidas tipográficas: Un recuento. InfoDesign - Revista Brasileira de Design da Informação, 11(2), 134-165.

PAGE, C. A. (2011). Siete ángeles. Editorial SB.

PARDO, O. (2017). EBGaramond12 [Shell]. https://github.com/octaviopardo/EBGaramond12

PAREDES, A. V. de . (ca. 1680/2002). Institución y origen del arte de la imprenta y reglas generales para los componedores. Calambur.

PERAMÀS, J. M. (atribuido) (1766). Clarissimi viri D.D. Ignatii Duartii et Quirosii: Collegii Monsserratensis Cordubae in America conditoris, laudationes quinque / quas eidem collegio regio Barnabas Echaniquius, O.D. [Typis Collegii R. Monserratensis, 1766]. In Biblioteca de Montserrat, Signature Mont*I*8º*83.

REDACCIÓN UTD. (2002, April 11). Grandes maestros de la tipografía: Claude Garamond. UnosTiposDuros. https://www.unostiposduros.com/grandes-maestros-de-latipografia-claude-garamond/

REYES, A. (1946). Letras de la Nueva España. Secretaría de Educación Pública.

ROSARIVO, R. M. (1948). Tratado sobre la divina proporción tipográfica ternaria en la unidad artística del libro. Published by the Author.

SILVERMAN, D., CREMONINI, G., & G ARONE GRAVIER, M. (2016). Análisis formal y descripción tipográfica de Laudationes Quinque (1766), primer libro impreso en Córdoba, Argentina. Ensayos: Historia y Teoría del Arte, 20(31), 95-125.

TORRE VILLAR, E. DE LA. (1987). Breve historia del libro en México. Universidad Nacional Autónoma de México.

TSCHICHOLD, J. (1956). Die Proportionen des Buches. In Der Druckspiegel (pp. 8–18,87–96,145–150). Stuttgart.

VALTON, E. (1935). Impresos mexicanos del siglo xvi (incunables americanos) en la Biblioteca Nacional de México, el Museo Nacional y el Archivo General de la Nación: Estudio bibliográfico precedido de una introducción sobre los orígenes de la imprenta en América. Ediciones de la Biblioteca Nacional de México.

WAGNER, H. R. (1940). Nueva bibliografía mexicana del siglo XVI: Suplemento a las bibliografías de don Joaquín García Icazbalceta, don José Toribio Medina y don Nicolás León (J. García Pimentel & F. Gómez de Orozco, Trans.). Polis.

YHMOFF CABRERA, J . (1990). Los impresos mexicanos del siglo XVI en la Biblioteca Nacional de México. Instituto de Investigaciones Bibliográficas, UNAM.